single.php
. . . trends Gokelementen in games

 

Gokelementen in games

De afgelopen jaren zijn er in de media zorgen geuit door experts over gokelementen in games. Niemand weet nog precies wat de invloed is van deze gokelementen op de ontwikkeling van kinderen en jongvolwassenen. Experts vrezen dat zij kunnen worden aangezet tot gokken. In 2018 zijn onderzoekers van onderzoeks- en adviesbureau Breuer&Intraval in gesprek gegaan met 40 gamende jongeren van 13 tot 31 jaar. De belangrijkste bevindingen van dit onderzoek bespreken we hier. Uit de gesprekken komt naar voren dat jongeren anders tegen de loot boxes aankijken dan de experts.

Gokelementen in games: lootboxes

Een groot deel van de gamende jongeren geeft wel eens geld uit in een spel. Dit gaat via lootboxes en microtransacties. Lootboxes koop je voor een klein bedrag. Hierdoor heb je kans om iets te winnen, waardoor je beter kunt spelen. Iets kopen om kans te maken op een prijs is gokken. Hier kun je meer lezen over lootboxes. 

Makkelijk en snel kunnen betalen

Met microtansacties betaal je een klein bedrag (micro) voor een mooiere outfit voor je karakter, betere wapens, grondstoffen of een toegang tot een extra level. Met een microtransactie betaal je een klein bedrag voor iets waarvan je van te voren weet wat het is. Daardoor is het geen gokken. Betalen van je aankoop gaat makkelijk. Hierdoor kunnen jongeren zonder dat ze het merken een hoog bedrag uitgeven in een spel. Volgens de jongeren gebeurt dit vooral bij jongere gamers. Zij kennen de waarde van geld minder goed en spelen vaak met geld van hun ouders. Oudere jongeren spelen vaak met geld dat zij zelf hebben verdiend. Zij gaan hier anders mee om.

Overeenkomsten en verschillen

Jongeren noemen meerdere overeenkomsten tussen gokken en gamen. Het zijn allebei spellen die je alleen of in groepsverband kunt spelen. Maar het spelen van games met gokelementen zorgt er niet voor dat ze in het ‘echte’ leven gaan gokken. Zij zien het gamen niet als een opstap naar gokken, maar gaan naast het gamen ook gokken. De verschillen tussen gamen en gokken vinden zij groot:

  • In een game wordt een verhaallijn gevolgd.
  • Om beter te worden in het spel en daardoor hogere levels te bereiken, kun je loot boxes gebruiken.
  • Bij gamen staan plezier en ontspanning centraal. De jongeren geven aan dat gokken vooral gaat om winst. Ontspanning en plezier zijn voor hen geen redenen om te gokken.
  • Het steeds beter worden in het spel, het bereiken van bepaalde doelen en de blijdschap van winst zijn belangrijke redenen om te gamen.
Bewust van risico’s

Jongeren zijn zich bewust van de risico’s die gamen en gokken met zich meebrengen. Naast te veel en te vaak gamen noemen ze ongemerkt veel geld uitgeven als grootste risico bij zowel gamen als gokken. Jongeren beseffen dat online gokspelen zo zijn gemaakt dat je meer geld kunt uitgeven dan je vooraf had bedacht. De belangrijkste reden om te blijven gamen is om steeds beter te willen worden. Bij gokken noemen zij om steeds opnieuw de kans te willen hebben om veel geld te kunnen winnen.

Voorlichting

Uit het onderzoek blijkt dat jongeren goed op de hoogte zijn van de risico’s van gokken en gokelementen binnen games. Ongeveer de helft van hen geeft aan dat zij informatie krijgen over de risico’s van games en gokken. Ouders zijn hierin de belangrijkste informatiebron. De risico’s kunnen extra worden verminderd als deze onderwerpen ook aandacht krijgen op school en social media. Het is belangrijk om met jongeren in gesprek te gaan over gamen. Bijvoorbeeld over waarom je soms meer gamet dan je wilt en hoe games geld proberen te verdienen aan hun spelers.

Bronnen

Sociale vraagstukken, Breuerinterval

Vergroot lettertype
Scroll naar top