KOA: Jouw rechten als speler

Gokken kan een leuk tijdverdrijf zijn. Maar het is niet zonder risico’s. Let als speler goed op jezelf. Ook de bedrijven die gokspelen aanbieden hebben volgens de nieuwe wet een zogenaamde ‘zorgplicht’. Deze is er om jou als speler te beschermen. Zo moeten de bedrijven jou juiste en betrouwbare informatie geven, eerlijke voorwaarden hanteren en gokverslaving zoveel mogelijk proberen te voorkomen. Dit geldt voor zowel landbased gokken als online gokken.

Informatie

Jij moet als speler een keus kunnen maken of je een gok wilt wagen en zo ja, waar je dat wil doen. Om deze keus te maken heb je informatie nodig. De gokaanbieders moeten jou eerlijke en begrijpelijke informatie geven. Bijvoorbeeld informatie over het gokspel, de kans op winst én verlies, de risico’s van het spel (zoals geldproblemen) en over hoe je zo verantwoord mogelijk kunt spelen. Maar ook informatie over hoe jij jezelf als speler kunt beschermen, bijvoorbeeld door tijdelijke zelfuitsluiting. Als bedrijven niet eerlijk zijn over de kosten voor jou als speler of over winkansen dan is dat misleiding. Dat is verboden.

Huisregels en algemene voorwaarden

De huisregels en voorwaarden kunnen bijvoorbeeld gaan over de betaling aan het gokbedrijf, de minimumleeftijd, de wijze van uitbetaling, hoe je je deelname kunt beëindigen en wettelijke aansprakelijkheid. Deze regels en voorwaarden moeten voor jou als speler makkelijk vindbaar en leesbaar zijn. De gokbedrijven zijn verplicht er voor te zorgen dat spelers onder de 18 jaar en spelers die zijn uitgeschreven van deelname niet kunnen gokken. Zij moeten daarom altijd je leeftijd checken.

Grenzen bewaken

Denk van te voren goed na over jouw persoonlijke limieten. Als je grenzen stelt aan hoeveel tijd en geld je wilt besteden aan gokken, dan zorgt dit ervoor dat je je speelgedrag beter onder controle kunt houden. Zo kun je meer verantwoord spelen. Door de grenzen in je spelersprofiel kan het gokbedrijf jou ook aanspreken als het je onvoldoende lukt om je aan je eigen grenzen te houden.

Voorkomen van problemen

Gokbedrijven moeten een (verslavings)preventiebeleid hebben. Dit moet jij als speler ook kunnen lezen. In dit beleid staat welke maatregelen gokbedrijven hebben om problemen met gokken zoveel mogelijk te voorkomen. Zo mogen gokbedrijven mensen niet zomaar verleiden om te gaan gokken. Ook moeten ze er bijvoorbeeld extra op letten dat alcohol ‘verantwoord’ wordt geschonken omdat er een verband is tussen het drinken van alcohol en problematisch gokgedrag. Medewerkers van gokbedrijven worden ook getraind in het herkennen van gokproblemen. Ze moeten speelgedrag observeren en als dat nodig is ingrijpen. Zien ze problemen in jouw (gok)gedrag? Je houd je bijvoorbeeld niet aan je eigen grenzen, of je gaat langer of vaker spelen of op andere tijdstippen. Dan moeten ze jou hier op tijd op aanspreken en begeleiden richting hulp. Zo kan worden voorkomen dat problemen groter worden. Gokbedrijven mogen jou als speler ook (onvrijwillig) uitsluiten als het gokken uit de hand loopt. Ze moeten ervoor zorgen dat spelers die zijn uitgesloten ook écht niet kunnen spelen.

Ontevreden?

Het moet voor jou als speler makkelijk zijn om een abonnement voor de loterij op te zeggen als je dat wilt. Het gokbedrijf moet ervoor zorgen dat dit goed wordt afgehandeld en mag het jou niet moeilijk maken om op te zeggen. Bijvoorbeeld door jou niet te vertellen hoe je op kunt zeggen of door jou over te halen om toch te blijven gokken. Heb je een klacht over een gokbedrijf? Voor jou als speler moet het duidelijk zijn waar en hoe je een klacht kunt indienen en op welke manier die klacht door het gokbedrijf wordt behandeld.

Meer lezen? Download hier de Leidraad Zorgplicht van de Kansspelautoriteit.