Wat is gokken?

Kansspel

Gokken is het spelen van een kansspel waaraan het winnen of verliezen van geld (of een prijs) verbonden is. Er wordt geld ingezet op de uitkomst van het spel. Toeval bepaalt vervolgens of je wint of verliest. Je kunt weinig invloed uitoefenen of voorspellen of je wel of niet wint. Kansspelen worden op allerlei manieren gespeeld, bijvoorbeeld via kansspelautomaten of in een (online) casino. Maar ook bingo, loterijen, krasloten en prijsvragen zijn vormen van kansspelen. Spellen die tegen een aanbieder (de bank) gespeeld worden zijn altijd kansspelen.

Behendigheidsspel

Bij een behendigheidsspel is winst of verlies vooral afhankelijk van de behendigheid van de speler. Voorbeelden zijn bridge en schaken. Behendigheidsautomaten, zoals een flipperkast, hebben ook vooral met behendigheid te maken. Je kunt hier bovendien geen geldprijzen mee winnen. Spellen die tegen andere spelers worden gespeeld kunnen kansspelen of behendigheidsspellen zijn, afhankelijk van hoe groot de rol van de behendigheid van de speler is op de uitkomst.

Gokken en behendigheid

Het verschil tussen een gokspel en behendigheidsspel is niet altijd even duidelijk. Poker of sportweddenschappen zijn gokspelen waar je handig in kunt worden. Of waarbij kennis je helpt. Denk aan het berekenen van de kansen van je tegenstander. Ook het hebben van goede kennis over de sport kan je helpen. Toeval speelt echter nog steeds een grotere rol dan vaardigheid. Dit is het oordeel van de Hoge Raad. Daarom ziet de overheid dit toch als een kansspel.

 

Toezicht op de gokmarkt

In Nederland houdt de Kansspelautoriteit toezicht op de gokmarkt. Zij zijn onafhankelijk. De Kansspelautoriteit geeft vergunningen voor gokken uit en let er op dat de regels voor gokken gevolgd worden. Ze gaan illegale en criminele vormen van gokken en misleidende reclame tegen. Zo willen ze zorgen voor een veilig en betrouwbaar gokaanbod voor spelers.

Wanneer is iets een kansspel?

Soms is het niet eenduidig of een spel aan de definitie ‘Kansspel’ voldoet of niet. Om te beslissen of het om een kansspel gaat, of niet, kijkt de Kansspelautoriteit naar de volgende criteria:

  • Voldoet het spel aan het drempelcriterium?
Dat wil zeggen: is er voldoende reden om aan te nemen dat het spel potentieel schadelijk is voor het algemene publiek? Is het nodig om mensen te beschermen en voor te lichten? Zou het verslavend kunnen zijn of criminaliteit in de hand kunnen werken?
  • Overlapt het spel met andere regelgeving?
Bijvoorbeeld financiële producten zoals levensverzekeringen en binaire opties, die vallen onder het Wet op Financieel toezicht, worden niet gezien als kansspel.
  • Is er sprake van een prijs?
Een prijs kan bestaan uit geld, maar ook uit (digitale) producten die geld kunnen opleveren door ze om te wisselen of te verkopen. Dit betekent dat virtuele prijzen uit computergames hier soms onder vallen, als deze prijzen voor echt geld verhandeld kunnen worden. Een voorbeeld zijn de zogenaamde ‘loot boxes’ of digitale schatkisten. Hier zitten speciale voorwerpen in die een speler kan winnen. De voorwerpen uit deze kistjes worden op bepaalde websites onder spelers voor echt geld geruild. Zolang dit mogelijk is, is de game in de Nederlandse situatie een kansspel.
  • Is er sprake van overwegende invloed?
Kennis, kunde of vaardigheid spelen bij gokken over het algemeen geen rol. Of een speler wint of verliest hangt af van toeval. Er zijn echter ook grensgevallen waarbij behendigheid deels invloed heeft op het winnen of verliezen. Bijvoorbeeld bij Poker of Black Jack. Is behendigheid de bepalende factor voor de uitkomst, dan wordt het spel gezien als een behendigheidsspel. Schaken is bijvoorbeeld een behendigheidsspel.

Ook spellen die niet aan de de definitie van een kansspel voldoen maar die wel op kansspelen lijken, kunnen onder toezicht van de Kansspelautoriteit vallen (ook al zijn de autoriteiten formeel niet bevoegd). Bijvoorbeeld als ze potentieel schadelijk zijn, door bijvoorbeeld kans-elementen en/of een potentieel verslavend karakter. Dit zijn bijvoorbeeld fruitautomaat simulatoren waarbij er voor echt geld spelmunten worden gekocht, maar gewonnen spelmunten nooit kunnen worden uitbetaald in echt geld.