Wat is de invloed van gokken op je slaap?

Als gokken je leven beheerst, kom je vaak niet meer toe aan een gezonde slaap. Gok je ’s nachts? Of val je moeilijk in slaap door je gepieker? Dan kun je last hebben van vermoeidheid of uitputting. Of juist rusteloos zijn. Je hersenen werken minder goed als je slecht slaapt. Je gaat je labieler voelen en nog meer gespannen.

Deze tips helpen om een gezonde slaap terug te krijgen:

  • Doe overdag niet te veel dingen. Zorg dat je tijd hebt om niks te doen en na te denken. 
  • Drink een glas warme melk voor het naar bed gaan. 
  • Neem ’s avonds geen koffie met cafeïne, cola, thee of chocolade. 
  • Eet geen zware maaltijd vlak voor het slapen gaan.
  • Doe iets rustigs voordat je gaat slapen. Maak een wandeling, luister rustige muziek of lees een boek.
  • Doe ontspanningsoefeningen. Die staan op internet. Of vraag ernaar bij je huisarts of fysiotherapeut.
  • Doe geen spannende (computer/gok)spellen vlak voor het slapen gaan.
  • Zet de computer uit, ruim voor het slapen gaan.
  • Ga zo veel mogelijk op dezelfde tijd naar bed. 
  • Sporten kan je helpen om beter te slapen. 
  • Vrijen kan je helpen om te ontspannen
  • Gebruik de nacht niet om na te denken. Denk aan ontspannende dingen. Of laat het denken helemaal los. 
  • Ga overdag geen slaap inhalen en sta vroeg op. Houdt een vast ritme aan. Ook na een slechte nacht. 
  • Slaapmiddelen zijn erg verslavend. Gebruik ze alleen in noodsituaties, en dan heel kort. 
  • Neem geen alcohol of cannabis voor het slapen gaan. Dit lijken goede slaapmiddelen, maar je slaapt er juist slechter door.