Minderen of stoppen: tips

Sommige mensen gokken te veel en willen iets veranderen aan hun gokgedrag. Ze zijn niet verslaafd, maar vinden wel dat er iets moet veranderen. In deze gevallen kan minderen een oplossing zijn. Vaak is minder gokken moeilijker dan helemaal stoppen. 

Voor mensen die verslaafd zijn werkt minderen in de meeste gevallen niet. Zij gokken na een tijdje weer net zoveel als ze deden.

Er zijn verschillende soorten hulpmiddelen die kunnen helpen bij het minderen of stoppen met gokken. Maar dit zijn geen wondermiddelen. Het is aan te raden om ook enige vorm van hulp te krijgen. Je kan op veel verschillende manieren hulp krijgen.

Benut de tips uit deze infographic:

1 Zoek andere bezigheden 2 Praat erover 3 Maak een overzicht van je financiële situatie 4 Beperk je spel mogelijkheden a stel samen met het casino een maximaal aantal bezoeken in b geef aan dat je geen post van het casino wilt ontvangen c geef jezelf een permanent entreeverbod d vraag een tijdelijk entreeverbod aan e vraag een gesprek aan bij het casino over spelrisico’s laat bankpassen en geld thuis Loopt gokken uit de hand?

Tips om te minderen of stoppen

Je gokt meer dan je wilt. Je wilt iets doen aan je speelgedrag. Deze tips kunnen je helpen om je plan vol te houden en je geldzaken op orde te brengen:

  • Zoek iets anders te doen voor de momenten waarop je vroeger ging gokken. 

  • Zorg dat je niet in de verleiding komt wanneer je dat niet wilt. Vermijd vrienden of familie die graag gokken eventjes.

  • Praat over je gokken met iemand die goed naar je kan luisteren, bijvoorbeeld je partner, een vriend, ouder of je huisarts.

  • Maak een overzicht van je geldzaken. Hoeveel schulden heb je en bij wie? 

  • Stel limieten voor jezelf in. Hoe vaak, hoelang en met hoeveel geld wil je gokken?

  • Laat je creditcards blokkeren. En laat iemand die je vertrouwt je geldzaken beheren. 

  • Blokkeer goksites op je computer, mobiel en tablet. Blokkeer ook 0900- nummers.

  • Drink, blow of gebruik je andere drugs bij het gokken? Als je hiermee stopt wordt het makkelijker om de controle over het gokken te houden.

  • Zoek eventueel professionele hulp of meld je aan voor online zelfhulp. 
    Kijk bij Waar vind ik hulp?
Gokken is geen pleister voor problemen. Gok je om minder last te hebben van iets naars? Dan is gokken geen leuk spelletje meer. Het is een manier geworden om met problemen om te gaan. Lees hier meer over gokken, problemen en hoe je deze kunt oplossen.

Maatregelen om te minderen: ga in gesprek & stel limieten

Gok je wel eens meer dan je zou willen? Je kunt zelf maatregelen nemen om het gokken te beperken. Casino’s en speelhallen kunnen jou hierin steunen. Lees meer over de tools die jou kunnen helpen:

Meldingen

• Bij online casino’s kun je verschillende geldlimieten voor jezelf instellen. Stel een inzet- of verlieslimiet in om niet meer geld te verspelen dan je zou willen. Ook een stortingslimiet voorkomt dat je meer geld uitgeeft dan je kunt missen. Je stelt in hoeveel geld je in een bepaalde periode maximaal op jouw account kunt storten.

• Of stel bij online casino’s een tijdslimiet in, om niet langer door te spelen dan je zou willen. Of zet een timer om beter te beseffen hoe lang je al speelt. Bijvoorbeeld op je mobiele telefoon.

• Stel bij online casino’s in dat je pop-ups over je speelgedrag wilt ontvangen. Je ziet dan hoe lang je al speelt of hoeveel geld je hebt verspeeld.

• Wijzig de instellingen van je mobiel en social media en zet meldingen over gokken uit. Zo word je niet in verleiding gebracht. Of download handige software en apps die websites blokkeren.

Een goed gesprek

• Bij het (online) casino kun je een ‘preventief’ gastheergesprek krijgen met een medewerker. Dit kan worden gedaan wanneer je in een korte periode veel gokt. Dit gesprek is bedoeld om te vragen hoe het met je gaat en je te informeren over de risico’s en de mogelijkheid voor een vrijwillige bezoek beperking of entreeverbod.

Beperk je speelmogelijkheden

• Je kunt bij casino’s en speelhallen vrijwillig een bezoekbeperking instellen. Je stelt dan in hoeveel keer je in een bepaalde periode maximaal naar het casino wilt. Zo voorkom je dat je vaker naar het casino gaat en meer geld uitgeeft dan je kunt missen. Vaker naar binnen gaan is dan namelijk niet mogelijk. Soms geldt een bezoekbeperking voor meerdere vestigingen. Deze beslissing kun je niet terugdraaien. De vormen een bezoekbeperking kunnen verschillen per casino of speelhal.
Vaak kun je online via de website een bezoekbeperking aanvragen. Een casino kan jou ook een onvrijwillige bezoekbeperking opleggen als ze merken dat je erg vaak komt.

• Online casino’s kunnen je account tijdelijk voor je blokkeren. En casino’s of speelhallen kunnen je een tijdelijk toegangsverbod geven. Je geeft jezelf hiermee een time-out voor een bepaalde periode. Je kunt dan even niet meer naar binnen bij het desbetreffende casino of speelhal. Soms geldt het entreeverbod voor meerdere vestigingen. Deze beslissing kun je niet terugdraaien. Een onvrijwillig entreeverbod wordt (momenteel) niet opgelegd als iemand te veel gokt maar als iemand fraudeert of zich misdraagt (agressief is, dronken of anderen lastig valt).

• Je kunt je account bij online casino’s voor altijd laten blokkeren. Ook casino’s of speelhallen kunnen je een permanent toegangsverbod geven. Je kunt dit vrijwillig aangeven en kunt dan nooit meer spelen bij het desbetreffende casino of speelhal. Soms geldt het entreeverbod voor meerdere vestigingen. Deze beslissing kun je niet terugdraaien. Vaak kun je online via de website een permanent entreeverbod aanvragen. Of laat je, na het in werking treden van de nieuwe wet, opnemen in het Centraal Register voor Uitsluiting Kansspelen. Dan kun je nergens meer gokken. 

Voordelen van minderen of stoppen met gokken

Je kunt het beste voor jezelf bepalen wat goed werkt, voor de één is dit minderen en voor de andere is dit stoppen.

Dit zijn de voordelen van stoppen of minderen:

  • Je houdt meer geld over voor andere dingen.

  • Je merkt dat je dagstructuur verandert.

  • Je bent actiever en stelt dingen minder uit. 

  • Je presteert beter op school, op je werk of met studeren. 

  • Je krijgt weer beter contact met familie en vrienden. 

  • Je doet meer aan sport en ziet weer andere mensen. 

  • Je bent opgelucht en gaat beter over jezelf denken. 

  • Je hebt minder last van onrust, somberheid en andere vervelende gevoelens.