single.php
. . . hulp Corona; ik gok meer dan goed voor mij is

 

Corona; ik gok meer dan goed voor mij is

Sinds we in december 2020 weer in een lockdown zitten, is er een hoop veranderd. We zijn veel thuis en hebben weinig contact met andere mensen. We verliezen onze dagelijkse structuur en kunnen tijdelijk geen dingen meer doen die we graag doen. De extraatjes vallen weg, de dingen die het leven kleur geven. Dit zorgt voor frustratie, eenzaamheid en stress. Psychische problemen en ongezonde gewoontes kunnen ontstaan of nemen toe. Hoe kun je hier mee om  gaan? En wanneer trek je aan de bel?

Confronterende tijd

Je persoonlijke wereld is kleiner geworden. Je kunt minder en zit vaker thuis, alleen of met dezelfde mensen. Er zijn weinig manieren om hier even uit te kunnen stappen. Het leven lijkt minder betekenis te hebben en er is weinig om jezelf mee te belonen of naar uit te kijken. De drang om iets te ervaren waardoor je even niet in je dagelijkse kleinere wereld zit is heel normaal. De één gaat meer alcohol drinken of drugs gebruiken, de ander gaat gokken of gamen. Maar je kunt ook gezonde keuzes maken, zoals sporten, boeken lezen of iets nieuws leren.

Afleiding zoeken

De lente is net begonnen. Het wordt weer warmer. Misschien ligt er wel een uitdaging in het verbeteren van je gezondheid, bijvoorbeeld persoonlijke records met hardlopen of wielrennen. Of wil je alvast trainen voor een toekomstige hardloopprestatie. Door meerdere malen intensief per week te bewegen ga je beter in je vel zitten en je gezondheid gaat er ook op vooruit. Je gaat je met de dag beter voelen. Ook zijn er momenteel veel online workshops op allerlei gebieden waar je nieuwe dingen kunt leren of jezelf kunt uitdagen om grenzen te verleggen. Misschien heb je juist nu wat extra tijd en kun je hier meer aandacht aan geven.

Grenzen stellen

Als je gaat gokken als tijdverdrijf stel jezelf dan grenzen. Bedenk hoe vaak en hoe lang je wilt gokken en hoeveel je maximaal uit wilt geven. Op het moment dat je over je grenzen gaat verlies je controle. Als dit meer voorkomt dan je wil is het belangrijk om te minderen of stoppen. Als minderen of stoppen lastig is, zoek dan hulp. In dit artikel kun je meer lezen over hoe je je grenzen kunt bewaken.

Online gokken

Online gokken van achter je eigen computer kan in deze coronatijd extra verleidelijk zijn. Maar pas op. Als het een manier wordt om aan je  zorgen te ontsnappen, kun je in de problemen komen. Gokken is geen slimme manier om met problemen om te gaan. Mensen die om deze reden gokken blijken vaker op een riskante manier te gokken.

Een extra risico van online gokken is dat het altijd kan. Veel mensen werken nu thuis en maken vaker gebruik van computers en telefoons. Wees je bewust dat je hierdoor misschien eerder en meer gaat gokken. Als je dit herkent, pas dan goed op jezelf.

Psychische problemen

Als je al langere tijd niet lekker in je vel zit door de lockdown neem dan contact op met je huisarts. Een praktijkondersteuner (POH) kan je op weg helpen hiermee aan de slag te gaan. Er is een tijd lang gedacht dat de huisarts alleen voor belangrijke zaken en corona is. Maar jouw gezondheid en hoe je in je vel zit is ook belangrijk. Door je klachten serieus te nemen en tijdig hulp te zoeken voorkom je dat je problemen groter worden.

Minderen of stoppen met gokken

Merk je dat je te veel gokt? Probeer dan te minderen. Soms is minder gokken moeilijker dan helemaal stoppen. Lees er hier meer over.

Er zijn verschillende soorten hulpmiddelen die kunnen helpen bij het minderen of stoppen met gokken. Zelfhulp is een van de vormen van hulp die hierbij kunnen helpen. Wij hebben hier overzicht gemaakt van online programma’s die anoniem zijn, en ook van online programma’s waar je contact heb met een hulpverlener.

Heb je al verregaande problemen door het gokken? Bekijk dan hier welke vorm van hulp het beste bij je past. Twijfel je over hoe ernstig je gokprobleem is? Doe dan hier de zelftest.

Vergroot lettertype
Scroll naar top