single.php
. . . hulp Wel of niet gokken in coronatijd?

 

Wel of niet gokken in coronatijd?

Door COVID-19 zijn veel mensen momenteel bezig met een nieuwe balans te vinden in werken, ontspanning, gezinsleven of misschien geen of minder werk hebben. Een balans die voortdurend schommelt en samen kan gaan met gevoelens van onzekerheid, stress, zorgen om gezondheid of financiën. Er kan ook eenzaamheid of somberheid zijn. Gokken kan een fijne afleiding zijn, maar deze komt ook met valkuilen. Als je niet lekker in je vel zit is het een risico dat je meer gaat gokken dan je wilt. Hoe kun je hier controle op houden als je toch wilt gokken? En als je dat niet wilt,  wat helpt je dan om deze periode van veel thuis zijn door te komen?

Niet gokken: Andere prikkels en spanning

Als mens heb je zo nu en dan behoefte aan spanning en uitdaging. Even alles los te laten om je vrij en je jezelf te laten voelen. Dit geeft ontspanning en maakt het dagelijks leven weer makkelijker. Vraag jezelf een af wat je wilt doen om dit te voelen? Wat vind je naast gokken nog meer leuk om te doen? Waar kun je je prikkels en uitdagingen uit halen anders dan door online gokken? Bedenk enkele alternatieven als vrijetijdsbesteding en maak hiervan een weekplanning.

Gelukkig valt corona in de zomerperiode en kun je veel naar buiten. Misschien ligt er wel een uitdaging in het verbeteren van je gezondheid, persoonlijke records met hardlopen of wielrennen, of wil je alvast trainen voor een toekomstige hardloopprestatie. Door meerdere malen intensief per week te bewegen ga je beter in je vel zitten en je gezondheid gaat er ook op vooruit. Je gaat je met de dag beter voelen. Ook zijn er momenteel veel online workshops op allerlei gebieden waar je nieuwe dingen kunt leren of jezelf kunt uitdagen om grenzen te verleggen. Misschien heb je juist nu wat extra tijd en kun je hier meer aandacht aan geven.

Afspraken en structuur

Er zijn ook andere zaken waar je rekening mee kunt houden. Zoals het hebben van een vast dagritme. Hieronder een aantal punten die kunnen bijdragen aan je goed voelen:

  • Een dagstructuur, waarin je op redelijk vaste momenten naar bed gaat en op staat.
  • Dagelijks dingen te doen waar je energie of uitdaging uit haalt. Zoals bewegen, sporten, een hobby oppakken, klussen in huis et cetera.
  • Regelmatig pauzes van werk nemen. Neem dan even een korte wandeling.
  • Probeer tijd achter het beeldscherm te beperken.
  • Fietsen, wandelen of andere vormen van beweging.
  • Sociale contacten opzoeken. Contact met andere mensen is belangrijk om je goed te voelen. Let hierbij wel op de richtlijnen van het RIVM. 
  • Als je in gezinsverband leeft is het belangrijk om wat tijd en ruimte voor jezelf vrij te maken. Hierin kan je ontspannen en even tot jezelf komen.

Wel gokken: houd het (online) casino als uitje

Laat gokken geen gewoontegedrag of pauzeactiviteit worden. Wanneer je regelmatig en met herhaling gaat gokken, kun je een patroon gaan ontwikkelen. Ook al is het telkens kort en zijn de inzetten klein. Voordat je het weet denk je bij pauze nemen aan gokken. Het wordt een ‘gewoonte’. Je komt dan in een patroon dat schadelijk kan worden. Als je graag gokt omdat je dit leuk vindt, plan dit dan vooruit en maak goede afspraken met jezelf rondom het gokken. Let als speler goed op jezelf.

Hoe houd je gokken leuk? We hebben een aantal tips op een rij gezet:

  • Denk vooraf goed na over jouw persoonlijke limieten. Als je grenzen stelt aan hoeveel tijd en geld je wilt besteden aan gokken, dan zorgt dit ervoor dat je je speelgedrag beter onder controle kunt houden. Zo kun je meer verantwoord gokken.
  • Speel niet met geld dat je niet kunt missen. Betaal eerst je rekeningen.
  • Besef dat de kans op winst altijd kleiner is dan de kans op verlies. Gok voor je plezier, niet om geld te verdienen.
  • Gok niet onder invloed, door alcohol kunnen je grenzen vervagen.
  • Neem af en toe pauze en laat je hoofd niet op hol brengen.
  • Waag alleen een gok bij legale kansspelaanbieders en houd je aan de huidige richtlijnen van het RIVM op het gebied van 1,5 meter afstand en hygiëne.
10 Tips & tricks om gokken leuk te houden!

Lees hier meer over de tips voor verantwoord gokken & hoe je jezelf kunt beschermen.

gokken risico stress zorgen

Vergroot lettertype
Scroll naar top